Párkapcsolati coach & mediátor

A jó párkapcsolat tanulható

7 tipp a duzzogásmentes párkapcsolatért

Néha olyan veszélyessé válik a párunkkal való beszélgetés, mintha aknamezőn sétálgatnánk. Bántások, sértődések, duzzogások veszélye fenyegeti a kapcsolatot, amikor szólásra nyitjuk a szánkat. Ilyenkor jobb, ha félreteszünk minden viccet, incselkedést, és egyértelműen kommunikálunk.

elfogadas_1.jpg

 

Van néhány egyszerű kommunikációs szabály, amit érdemes betartani, ha nem szeretnék az örökös veszekedések zónájában élni. A legjobb ilyenkor az, ha kristálytiszta egyértelműséggel akadályozzuk meg vagy oldjuk fel a kétértelműségeket.

 

1. Amit teszünk, legyen összhangban azzal, amit mondunk!

Tegyük világossá azt, hogy mit vagyunk hajlandók megtenni és mit nem. Ha tudjuk, hogy biztosan nem fogjuk tudni lefesteni holnap a korlátot, akkor mondjuk meg, és ne hitegessük a másikat! Ha azt mondom, hogy figyelek, akkor leteszem a telefont, és a másik szemébe nézve várom, hogy szólásra nyissa ajkait.

2. Ne kíméljük a párunkat túlságosan!

A kétértelmű üzenetek, ígéretek többnyire abból születnek, hogy nem akarjuk megbántani a párunkat azzal, ha egyértelműen nemet mondunk egy-egy kérésére. Ilyenkor megígérjük, hogy teljesítjük a kérését, aztán meg csak sunnyogunk. Ennek nem sok értelme van. Ki fogja bírni, ha időnként nemet mondunk, sőt javítani fogja a kapcsolatunkat az egyenes beszéd.

 

3. Ne tegyél fel olyan kérdést, ami valójában szemrehányás!

A nagy klasszikusok: „Miért van tele a kuka?”, „Miért nincs kimosva a ruhám?”, „Miért van tele a mosogató?”. Ezek valójában nem igazi kérdések, hanem szemrehányások, amelyeknek igyekszünk elvenni az élét. Sokkal tisztább, ha nyíltan megmondjuk a véleményünket:Nagyon bosszant, hogy megígérted, hogy elmosogatsz, és még mindig ott a halom mosatlan edény.” A sok miért kérdés arra készteti a másikat, hogy észérvekkel vitatkozzon, megindokolja, hogy miért nem csinálta meg, amit elvállalt. De nem készteti cselekvésre.

duh1_1.jpg

4. Fogalmazzunk konkrétan és pontosan

Ne azt mondjuk, hogy „jó lenne megtervezni a nyaralást”, vagy „ideje lenne beszélni a kapcsolatunkról”, hanem azt, hogy „holnap este nyolckor szeretnék leülni veled beszélgetni”. A homályos mondatok azt üzenik, hogy a beszélőnek egyáltalán nem fűlik a foga a dologhoz, és a másiktól várja, hogy tegyen végre valamit az ügy érdekében.

 

5. Ne várjuk, hogy a másik kitalálja a gondolatainkat!

A párok tagjai általában elvárják, hogy a másik kitalálja, hogy nekik éppen mire van szükségük, és ha ez nem történik meg, akkor megsértődnek. A hátsó gondolatunk ilyenkor ez: „ha igazán szeretne, tudná, hogy mire van szükségem”. Csakhogy a másik bármennyire is szeret minket, nem gondolatolvasó. Sokkal tisztább őszintén megmondani, hogy mit várunk tőle, mint besértődni és napokig duzzogni azon, hogy a másik nem tett meg valamit, amit nem is kértünk tőle nyíltan.

 

6. Jelezzük, hogy megérkezett az üzenet, és meg is értettük!

Amikor a társunkat hallgatjuk, hajlamosak vagyunk a mondatait a saját szűrőnkön keresztül értelmezni. Azon agyalunk, hogy amikor azt mondta, hogy „csinos vagy”, valójában azt gondolta, hogy „kicsit hurkás a hasa, de nem akarom megbántani”. Éppen ezért, amikor a veszekedés fellegei gyülekeznek, érdemes megkérdezni a párunktól:Ha jól értem, azt mondtad, hogy…”. És mondjuk el, hogy mit értettünk meg abból, amit a párunk mondott, mert ezzel elejét vehetjük egy komoly félreértésnek.

 

7. Beszéljünk inkább az érzéseinkről!

Gyakran ítéleteket, „örök igazságokat” vágunk a párunk fejéhez:egy apa foglalkozzon többet a gyerekével”. Holott valójában nagyon aggódunk amiatt, hogy a párunk nem foglakozik eleget a kislányunkkal, akin látjuk az apahiány tüneteit. Kisebb az esélye a veszekedésnek, ha őszintén feltárjuk az érzéseinket, és ezt mondjuk: „Aggódom amiatt, ahogy a kislányunk mostanában viselkedik. Kérlek, legyél vele legalább egy fél órát minden este, mert úgy látom, nagy szüksége van rád.”. Ez nem szemrehányás, hanem egy nyílt kérés, amire még mindig lehet nemet mondani.

 

A fenti javaslatok rendszeres gyakorlást, odafigyelés kívánnak. Ha szeretnéd elsajátítani a párkapcsolati konfliktuskezelés hatékony módszereit, gyere el a Konfliktuskezelés a párkapcsolatban tréningre, ahol pár óra alatt megtanulhatod az alapokat.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük