Párkapcsolati coach & mediátor

A jó párkapcsolat tanulható

A békés válás 5 alapelve

A “békés válás” kifejezés elsőre önellentmondásnak tűnik. A válásról azt gondoljuk, hogy harcot jelent a gyerek láthatásáért, a tartásdíjért és a közös vagyonból jutó minél nagyobb részért. Pedig nem kell, hogy így legyen. Ha az alábbi alapelveket szem előtt tartod, akkor könnyebben juthatsz túl életednek ezen a valóban nehéz szakaszán.

  1. Érezz együtt önmagaddal!

Amikor a váláson szeretnénk túljutni, a kutatók szerint az első és legfontosabb lépés, hogy megtanuljunk együtt érezni önmagunkkal. A tudósok arra a következtetésre jutottak, hogy akik képesek önmagukkal együttérezni, azok nagyobb valószínűséggel vállalnak felelősséget saját tetteikért, és képesek bocsánatot kérni, ha valamit rosszul csináltak. Erre pedig egy válás után nagy szükség van!
Az együttérzés első lépése, hogy észrevesszük: az a szenvedés, amin éppen keresztül megyünk, egyáltalán nem egyedi. Emberek milliói élték már túl a válást, és a legnagyobb részük köszöni, jól van. Ha nekik sikerült, neked miért ne sikerülne túljutni a magány és kétségbeesés állapotán?

Az együttérzés következő fontos összetevője a tudatos jelenlét gyakorlása. Az elválás, a múlt elgyászolásának fájdalmában nagyon könnyű abba a csapdába esni, hogy folyamatosan rágjuk magunkat, vagy miközben épp a gyereket legeltetjük a játszótéren, azon pörgünk, hogyan vágjunk vissza az exnek. A tudatos jelenlét annyit tesz, hogy megéljük a pillanatot, és nem az agyrágóbogarunkat etetjük. Minél gyakrabban sikerül jelen lenned a pillanatban, annál inkább csökkented a stresszt.

Az együttérzés harmadik lépése, hogy megbocsátással viszonyulunk önmagunkhoz. Igen, lehet, hogy sok mindent elrontottál a házasságodban, de ki tökéletes? Nem azt kérem, hogy vond meg a válladat, és kend az egészet az exedre vagy a családjára! A további életed, későbbi kapcsolataid szempontjából igenis fontos, hogy végiggondold, hogy mi volt a te felelősséged a házasságod megromlásában. De utána bocsáss meg magadnak, és ne rágódj hónapokig, évekig azon, hogyan csinálhattál ekkora baromságot! Mindannyian emberek vagyunk. és követünk el hibákat. Néha súlyosakat. Az önmarcangolás nem fog segíteni a továbblépésben.

2. Ne téveszd össze a jogi eljárást a tényleges lezárással!

Egy megcsalás esetén nagyon csábító arra törekedni, hogy minél előbb túlessünk a jogi procedúrán és pontot tegyünk a házasság végére. Csakhogy az emberi lélek nem így működik. A különválásnak öt szintje van: szexuális, fizikai, érzelmi, pénzügyi, jogi. Nehéz tárgyilagosan gondolkodni a jogi különválásról akkor, amikor még azt sem emésztetted meg, hogy a párod lepattant azzal a szőkével, és azon agyalsz, hogyan tudsz keresztbe tenni neki. Éppen ezért a szakemberek azt szokták javasolni, hogy a jogi procedúrát hagyd a legvégére. Akkorra, amikor már különköltöztetek, különválasztottátok a pénzügyeket (amennyire lehet). Megtapasztaltad, hogy egyedül is életképes vagy, fenn tudod tartani a háztartást, és boldogulsz a gyerekekkel is. Ekkor már csökkenni fog benned a vágy arra, hogy keresztbe tegyél a párodnak azért, mert ilyen lehetetlen, félelmetes, megoldhatatlan helyzet elé állított. Amíg a félelem tombol benned, nem tudsz higgadtan viselkedni egy jogi lezárás során. Ez pedig nagyon fontos, különösen akkor, ha a közös gyerekek miatt a továbbiakban muszáj lesz együttműködnötök.

 

3. Legyen saját túlélő-eszköztárad a válság idejére!

A különválás időszaka olyan, mintha hurrikán söpörne végig az életeden, de fogalmad sincs, hogy mikor lesz vége a viharnak. Akárcsak a természeti katasztrófák idejére, érdemes készíteni egy túlélőcsomagot. Például új napirendet, ami segít egyedül is boldogulni a rád szakadó rengeteg teendővel. Ki kell találni, hogyan fogsz boldogulni mindazzal a feladattal, amit eddig ketten csináltatok. Keress segítőket, akik vigyáznak a gyerekekre, akik értük mennek, bevásárolnak, főznek, takarítanak. Attól függően, hogy épp mire van szükséged.

Szükséged lesz önmegnyugtató technikákra, amelyek segítségével képes leszel kezelni a rád törő érzelmi viharokat. Lehet, hogy érdemes keresned egy segítőt, akinél néha kiengedheted a szelepet, és alaposan kisírhatod, kidühöngheted magad. De szükséged lesz olyan fizikai és mentális tevékenységekre is, amelyek megbízhatóan meg tudják változtatni a hangulatodat. Például: futás, olvasás, kertészkedés, főzés, zenehallgatás, tánc. Valami, amibe bele tudsz kezdeni, ahelyett hogy őrjöngve felhívnád az exedet.

4. Meg kell tanulnod kezelni a dühödet

Amíg nagyon-nagyon mérges vagy a házastársadra, és azzal töltöd az idődet, hogy bosszútervet forralsz, addig olyan vagy mint az az ember, aki meg akarja mérgezni az ellenséget, de maga kortyolgat a méregpohárból. A dühöddel csak saját magadat mérgezed meg. Az egykori párod valószínűleg köszöni, jól van, és  boldogan éli az életét a szeretőjével. Te viszont pokollá teszed a saját életedet a gondolataiddal. Lehet, hogy jogos a haragod, de életbevágóan fontos, hogy minél előbb elengedd a dühödet.

Annak sincs sok értelme, hogy azon dolgozzál, hogy kicsinálod az egykori párodat. Különösen durva, ha ezt úgy teszed, hogy közös gyerekeitek vannak. Milyen apának/anyának tartod magad, amikor minden erőddel az exed kicsinálásán dolgozol? Szerinted mennyire lesz a gyerekeid hasznára, ha az egyik szülőjük anyagilag, lelkileg, fizikailag tönkremegy, mert te így akartad?

 

5. Törekedj arra, hogy legyenek pozitív pillanataid is!

Minden átmenet bizonyos előnyökkel jár. Lehet, hogy te most csak a különválás miatti hátrányokat látod, és egyáltalán elképzelni sem tudod, hogy miféle előnyöd származhat abból, ha elváltok. Pedig mindig van előnye: megszűnnek az állandó veszekedések, önállóbb leszel, sok mindent úgy csinálhatsz, ahogy neked jólesik. És lesz egy olyan tapasztalatod is, hogy ha ezt most túléled, akkor már bármit.

Az előnyök számbavétele mellett nagyon fontos, hogy minden napodban legyenek örömteli, szép pillanatok. Érdemes először ezeket esténként egy  füzetbe leírni, mert nem fogod elhinni, hogy még vannak ilyenek. Minél nagyobb rutint szerzel ezek felismerésében, annál kevésbé fogod rettenetesnek látni az életedet. Idővel pedig arra is képes leszel, hogy magad gondoskodj ezekről a szép pillanatokról, és tudatosan tervezel majd olyan programokat, amelyek örömmel töltenek el. Amikor eljutsz idáig, akkor már nem azon fogsz gondolkodni, hogyan csináld ki az exedet.

Ha szeretnél segítséget kapni a békés váláshoz, nézd meg, miként segíthetek neked/nektek!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.